Om posttraumatisk stress, Reiki, ångest och is

Kristall meditation för att frigöra tung energi
2023-08-13
Är du Empat? Högsensitiv? HSP? eller känner du någon som är det?
2023-08-24

En av mina Reikielever delar sin erfarenhet av ptsd och Reiki samt de verktyg hon har och haft för att hantera olika problematik. TACK för du delar med dig av Ishandsken

Gamla rostiga mojänger, praktiska grunkor och häftiga manicker – verktyg i alla dess former. Att äga en verktygslåda med en uppsjö av bra verktyg gör detsamma om man inte vet vilket verktyg som ska användas till vad eller hur det ska användas, det har jag själv fått erfara.

Jag lider av posttraumatiskt stressyndrom efter att bland annat ha blivit utsatt för sexuella övergrepp som barn och jag har genom åren samlat på mig, anpassat, förfinat och utvecklat mängder av verktyg för att klara ut att hantera livet med allt som min PTSD innebär för mig. Jag skulle nu vilja dela med mig av mina 3 i särklass bästa och mest effektiva verktyg som jag tror att du kan ha stor nytta av oavsett om du lider av PTSD eller inte!

Reiki

Att lära mig Reiki är det bästa jag någonsin gjort och det har kommit att bli mitt överlägset viktigaste, mest värdefulla och bästa verktyg för precis alla tänkbara situationer i livet – inte minst i situationer som berör min PTSD och ångest!

När jag ska förklara hur det är att leva med PTSD, så brukar jag säga att det är som att leva med nervsystemet utanpå kroppen. Precis vad som helst kan när som helst trigga i gång en akut stressituation i min kropp. Det kan vara en lukt, en situation eller en person som på ett omedvetet plan påminner om det ursprungliga traumat och på en bråkdels sekund har min hjärna tagit mig tillbaka till traumat som var. Den akuta stressreaktionen yttrar sig genom att hela kroppen stänger ner, jag slutar tänka och fungera rationellt och panikångesten tar över. Det enda som existerar av mig då är ren och skär överlevnadsinstinkt. Detta innebär total förlust av kontroll inte bara över hela mitt väsen, utan även över situationen jag hamnat i. För mig sker detta ofta i perioder, för har det väl inträffat en gång så ökar överkänsligheten och jag blir allt lättare triggad.

Den avgörande nyckeln för mig i dessa sammanhang, som inte bara hjälper i akuta situationer eller efteråt, utan som faktiskt också förebygger dem är att leva Reiki. Ju mer jag har låtit Reikin bli en naturlig del av min dag och mitt liv, desto mer både förebygger och mildrar den situationerna såväl direkt när de uppstår som efteråt. En av Reikins otaliga effekter är nämligen att både kropp och sinne blir mindre reaktivt.

Att ge sig själv Reiki är att lära sig att lyssna inåt och ju mer man tar sig den tiden, desto mer lyhörd blir man. För mig har det utvecklat en helt ny förståelse och ödmjukhet för hjärnans och kroppens reaktioner när min PTSD gör sig påmind. Förut kände jag avsky till min PTSD, jag förbannade den och jag kände en enorm skam kring det faktum att alla runt omkring såg precis allt som pågick inom mig. Efteråt kände jag en ofantlig press att försöka förklara mitt beteende i hopp om att inte bli betraktad som en galning. Jag ägnade aldrig en tanke åt att allting bara blev värre ju mer jag förbannade den. När den nya förståelsen för kroppens och hjärnans reaktioner började utvecklas, så kunde jag snart för första gången känna självmedkänsla och acceptans när den pockade på min uppmärksamhet. Jag kunde se situationen för vad den var, inte vad jag ville eller inte ville att den skulle vara i stället och det gav mig en helt ny relation till min PTSD.

Att ge sig själv Reiki i dessa situationer är otroligt effektivt! Förmågan att också ha tillräcklig närvaro att verkligen ge sig själv Reiki i det ögonblicket, kommer per automatik ju mer man lever Reiki. Det blir då en vana att lägga händerna på sig själv så fort man får en stund över och det faller sig då mer och mer naturligt att även göra det i skarpa situationer. Att ge sig själv Reiki just då gör att man blir mer närvarande i kroppen, man blir jordad och det är precis det som behövs för att man ska kunna komma tillbaka till sig själv igen och därmed återta kontrollen. Så om närvaron finns i ögonblicket kan jag verkligen rekommendera att lägga händerna på hjärtat och bara andas in och ut Reiki under händerna för det skänker det ett otroligt lugn efter en stund. Ett rusande hjärta känns påtagligt i både händerna och i resten av kroppen, så det är dessutom ett utmärkt sätt att skifta fokus.

När jag blir triggad och min kropp stänger ner så blir mina ben ofta som spagetti, men om jag sitter ner en stund och ger dem Reiki, så brukar det släppa tillräckligt för att jag ska kunna resa mig och gå därifrån. Det är till stor hjälp om man samtidigt försöker andas Reiki eftersom Reikienergin då sprider sig ut i hela kroppen. Utöver att nervsystemets överaktiva processer stillas mycket fortare och på ett helt annat sätt än om man andas utan Reiki, så förstärks också flödet i den fysiska Reikin. Dessutom har jag har funnit att man om man ger sig själv Reiki direkt eller så snart som möjligt efter en sådan här händelse, så bearbetar man också situationen i realtid vilket gör det lättare att också kunna släppa det som inträffat. När jag ger mig själv Reiki efter en incident, så blir det ett bra tillfälle att samtidigt utöva kärlek och vänlighet till min PTSD.

En stor del av att leva Reiki är att varje dag också försöka leva Reikiprinciperna och jag känner i det här sammanhanget ett särskilt band till den första Reikiprincipen ”just nu”. Det är inte bara otroligt vackert att det som åsyftas i ”just nu” är ögonblicket mellan två andetag, det är framför allt mycket användbart. Jag har funnit en oerhörd trygghet och tröst i vetskapen om att det enda jag behöver göra i en situation där jag berövas all kontroll är att bara fokusera på ögonblicket mellan två andetag, ett andetag i taget. ”Just nu” säger ingenting om hur det var nyss eller hur det blir om en minut, det är också totalt oväsentligt. ”Just nu” är ett ögonblick jag greppar ur intet och mellan två andetag har jag makten att skapa min verklighet. Aldrig går jag miste om någonting, tillfället finns alltid där för varje nytt andetag jag tar och så länge jag andas finns det ingenting som kan beröva mig den möjligheten. Genom Reikiprinciperna och framför allt ”just nu”, blir man ett andetag i taget erbjuden vad det innebär att praktisera och utveckla självmedkänsla.

Det är omöjligt att försöka beskriva Reiki som verktyg – Reiki måste upplevas. Men för mig i förhållande till min PTSD och allt den innebär, har Reikin blivit ett ovärderligt verktyg för att kunna återta kontrollen över både mig själv och situationen, men också för att kunna släppa kontrollen och samtidigt känna mig trygg. Kan du inte Reiki, så är min varmaste rekommendation att lära dig Reiki – för precis som man säger att det finns ett före och efter ett trauma, så finns det ett före och efter Reiki. Jag har aldrig känt mig så hel som jag gör idag.

PTSD eller inte, de flesta har nog drabbats av ångest någon gång. Faktum är att det är precis samma sak som inträffar och utlöser helt vanlig ångest som också triggar en PTSD-attack, nämligen att hjärnan och kroppen inte reagerar i proportion till det upplevda hotet. Ångest kan yttra sig på många olika sätt och precis som med PTSD-attacker så bottnar egentligen all ångest i en och samma sak – någonstans, på något plan gick kontrollen om miste. Det är inte möjligt att styra situationen dit man önskar i stunden och maktlösheten inför detta kan både lamslå och orsaka panik och spiralen blir allt svårare att bryta. En klok läkare sa en gång till mig ”du måste chocka kroppen som kroppen chockar dig” och innan Reikin var detta det mest effektiva jag hade att ta till.

Min vän Ishandsken

Ingenting chockar kroppen så som kyla och is! Jag vet att blotta tanken på iskyla får många att rygga tillbaka, men döm inte ut det direkt för det finns nämligen mer än en poäng bakom det hela. Med stor omsorg presenterar jag nu min vän Ishandsken – en engångshandske jag fyllt med vatten och fryst in. När jag upplever känslorna av smärta och kontrollförlust som intensivt outhärdliga så plockar jag fram Ishandsken ur frysen.

Jag tänker att isen är min ångest och med fast beslutsamhet sätter jag mig och håller min ångest i handen. Att för en stund känna en påtaglig fysisk smärta i stället för inre, känslomässig smärta kan faktiskt upplevas som en verklig befrielse. När all is har smält, då har jag återtagit kontrollen och jag har vunnit över både ångesten och mig själv! Oavsett om det har gällt självskadebeteende, panikattacker eller abstinensbesvär så har mina vänner, bekanta och familj också vittnat om effektiviteten hos Ishandsken. Det jag tycker är så fint är att detta verktyg samtidigt blir en aktiv övning i självmedkänsla med en mätbar vinst i slutändan. Det symboliska i att verkligen hålla sin ångest i handen och att konkret kunna besegra den gör att Ishandsken har en speciell plats i min verktygslåda. Även om man inte skulle klara att vinna över hela ångesten på en och samma gång, så är resultatet alltid synbart och det räknas också som en vinst!

Det främsta målet med övningen är förankrat i den upplevda kontrollförlusten som utgör ångesten. Med Ishandsken i handen är fokuset riktat mot det enda som går att kontrollera just nu, nämligen att få isen att smälta. Den fysiska smärtan som uppstår av isen får behovet av att försöka kontrollera allt annat att klinga av i takt med att isen smälter. Till slut, utan att reflektera över det så finns det inte längre något kontrollbehov, det enda som återstår är beslutsamhet. För varje minut som sedan passerar så blir smärtan mer uthärdlig och det blir även omständigheterna runt omkring. När isen har smält, så har man med hjälp av sin målmedvetenhet lyckats återta sin självkontroll och därmed är ångesten besegrad. Efteråt är det som att kylan saktat ner allt som pågår inuti både kropp och själ – varken tankar eller känslor attackerar längre och det är med en helt annan klarhet man betraktar situationen.

Kan du Reiki så kan du när du håller Ishandsken i handen samtidigt ge ångesten Reiki. Jag tycker att det är ett fint sätt att visa den omsorg och om närvaron finns ger det också en helt annan möjlighet att komma i kontakt med vad den egentligen består i. Det bästa med Reiki är inte bara att den är ett verktyg i sig, eftersom Reiki går att applicera på allt så både förstärker och upphöjer den dessutom alla andra verktyg i verktygslådan också!

Iskalla bad

Den stora fallgropen för mig och som kan få hela min värld att rasa, är uteslutande när jag hamnar i situationer där jag berövas kontroll på ett eller annat sätt. Därför har det blivit viktigt för mig att verkligen öva självkontroll i olika sammanhang. Att iskalla bad skulle vara bra för hälsan tror jag har gått få förbi, även om forskningen behöver kompletteras för att man verkligen ska kunna fastslå detta faktum. I vilket fall skulle jag särskilt vilja framhäva iskalla bad som fantastiska övningar i självkontroll! Ha dock riskerna med att bada ensam i åtanke samt att du bör vidta försiktighet om du lider av hjärt-kärlsjukdomar.

Nu har jag det stora privilegiet att bo nära havet, men har du inte tillgång till havet så går det precis lika bra med det vatten du har tillgång till – sjön, jokken, badkaret eller duschen. Poängen med iskalla bad som övning är inte nödvändigtvis att man ska tycka om det, eller tycka att det är skönt. Syftet är att öva på att försöka kontrollera andningen och kroppen när nervsystemet per automatik tar över och styr kroppen åt dig – det vill säga upp ur det kalla vattnet. Jag brukar försöka göra hela processen så långsamt, kontrollerat och graciöst jag bara kan – jag tänker att jag tar revansch på alla anskrämliga PTSD-attacker! Allt som krävs för att lyckas är ren och skär viljekraft. Om du kan Reiki, så ta tillfället i akt och andas Reiki genom hela övningen! Låt den här övningen få ta sin tid, dela upp den i steg och ge den så många försök som behövs. Om du så bara skulle lyckas doppa fötterna så är det fortfarande en seger. Oavsett hur stor eller liten du gör den här övningen, så är det du som kontrollerar den och jag lovar att känslan då du långsamt och kontrollerat lyckas doppa huvudet är oslagbar! Kallbaden har blivit heliga stunder för mig – jag älskar hur det kalla vattnet får mig att må efteråt, men framför allt älskar jag att för en stund få äga kontrollen över min egen kropp.

Förutom att kallbad chockar kroppen och därigenom direkt hejdar ångesten så ger det i mitt fall också långtidsverkande effekter både på ångest, trötthet och humör över lag. Oavsett vad forskningen har kunnat konstatera så tycker jag definitivt att det är någonting du borde utforska för egen räkning!

Idag kan jag konstatera att Ishandsken allt oftare får ligga kvar på sin plats i frysen, för jag märker att jag i högre utsträckning klarar av att hantera både PTSD-attacker och ångest endast med hjälp av Reiki. Jag har tack vare Reikin lyckats åstadkomma saker jag aldrig trodde var möjliga i det fortlöpande arbetet med min psykiska ohälsa och då ska gudarna veta att jag har jobbat både intensivt och regelbundet i terapi under många år. Man skulle kunna säga att en verktygslåda fylld med is är förträfflig, men den blir oslagbar med Reiki!

// Stephanie

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

ett × 3 =