Reikikurser

2022-03-10

Anshin Ritsumei

Ett inre tillstånd av balans som inom buddhismen och taoismen kallas upplysning man får du en tydlig vision av hur allting fungerar, känner ett inre lugn Anshin Ritsumei betyder ”ett liv med ett fredligt sinne”. Det är upplysningens ljus För mig när jag lär ut Reiki Ryoho är det viktigt att man får en utbildning som är i tradition med Reiki Ryoho från Japan. Många kallar det Reiki men istället arbetar man med andra energimetoder, med andra inblandningar än det jag kallar traditionell Japansk Reiki. Och ja, faktiskt kallar man det Japansk Reiki också.
2022-02-12

Reikifrågor

Den som lär sig Reiki gör det av olika orsaker. En del för sin egen del men att ge Reiki till andra under kursen är viktigt för att förstå Byosen, läkandets konst och att vara i flöde med livsenergin. En del som lär sig Reiki gör det för att ge sig själva och familjen andra för att plocka in det i sina verksamheter. Utgångsläget att lära sig Reiki är olika. Alla har inte så många att öva på utan övar i stillhet på den närmaste familjen.
2022-01-22

När Reiki blev friskvård

2007 lämnades en magisteruppsats in i Borås som ledde till att vi i dåvarande Reikiförbundet kunde lämna in en ansökan till skatteverket för att få Reiki klassat som friskvård. Jag var då ordförande i förenade Reikiförbundet (2006-2009) som jag för övrigt lämnade helt 2009. (Idag rekommenderar jag förbundet för klassisk japansk Reiki som arbetar med Reiki och inte påhittade metoder) Om och om igen fick vi påminna skatteverket på kontoren runt om i Sverige att det blivit godkänt i Borås, Umeå osv och därmed blev det också lättare för avdrag i andra kommuner. Jag är väldigt glad att ha varit en av dem som satte Reiki på kartan i Sverige. Men frågan är om man idag 2021 fortfarande kan se det som en nyhet att ”Reiki är klassat som friskvård”. Går du på skatteverkets hemsida kan du se att det finns en oändligt massa andra metoder i Sverige som är friskvård. Det är inte unikt längre.